Konieczne prace konserwatorskie przy ołtarzu bocznym „Przemienienia Pańskiego” w Katedrze Łacińskiej we Lwowie (III etap)
Program Ministra „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą”
Ołtarz boczny pw. Przemienienia Pańskiego powstał w 2. połowie XVIII w. jako jednorodne wyposażenie świątyni wraz ołtarzem głównym i ołtarzem bocznym Trójcy Świętej. Autorem wszystkich trzech ołtarzy był Piotr Polejowski, twórca urodzony w 1734 r., pochodzący z artystycznej rodziny, który m.in. prowadził prace remontowe katedry łacińskiej we Lwowie w latach 1765–1776, a także był autorem ołtarza głównego w kościele franciszkanów w Przemyślu. Prawdopodobnie był on uczniem Jana Pinzla, a po śmierci mistrza stał się głównym „dziedzicem jego sztuki”, na co wskazują rzeźby Apostołów – św. Piotra i św. Jakuba, zdobiące ołtarz pw. Przemienienia Pańskiego. Architektoniczne ołtarz oparty jest na konstrukcji murowanej wiązanej do struktury bazyliki, jednakże w centralnej części dopełniony jest fragmentami drewnianymi.
Z uwagi na bardzo zły stan zachowania zarówno samej struktury, jak też drewnianych elementów zdobiących (rzeźby, złocona snycerka) w 2022 r. podjęto konieczne działania technologiczno-restauratorskie. W 2023 r. kontynuowało prace przy górnej części ołtarza. Działania zaplanowane na 2024 r. mają na celu dokończenie koniecznych prac restauratorskich w dolnej części ołtarza, od górnej granicy złoconych kapiteli do samego dołu zabytku, a tym samym zakończenie całego procesu restauratorskiego przy ołtarzu. Prowadzone będą prace przy konstrukcji ołtarzowej, przy złoconych elementach snycerki oraz przy drewnianych rzeźbach. Na koniec zostanie wykonana pełna dokumentacja konserwatorska. Usunięcie rusztowań umożliwi ukazanie efektu pełnych działań restauratorskich oraz porównanie zakonserwowanego artefaktu z ołtarzem północnym, nie poddawanym od dawna (prawdopodobnie od lat 70. XX w.) żadnym pracom naprawczym. Łączna powierzchnia prac w rozwinięciu (konstrukcja, rzeźby, złocenia) wynosi około 115m2.