Prace konserwatorskie w kościele pw. św. Antoniego we Lwowie (II etap)
Program Ministra „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą”
Początki świątyni sięgają połowy XVII w. Fundatorami kościoła wzniesionego przy klasztorze franciszkanów byli Konstanty Krzysztof Wiśniowiecki, wojewoda bełzki, starosta białocerkiewski (portret fundatora i jego małżonki prawdopodobnie Anny Chodorowskiej znajduje się w zakrystii kościoła) oraz jego syn Janusz Antoni Wiśniowiecki, kasztelan krakowski, starosta krzemieniecki. Domniemanym projektantem kościoła był sprowadzony z Krakowa architekt z rodziny Fontanów, z której wywodzi się wielu wybitnych artystów i architektów, m.in. Domenico Fontana. Prace architektoniczne i rzeźbiarskie prowadzili lwowscy rzeźbiarze i architekci pochodzenia niemieckiego: Fabian i Sebastian Fesingerowie oraz Tomas Huetter, czołowi przedstawiciele lwowskiej rzeźby rokokowej. Prawdopodobnie wszystkie ołtarze w kościele wyszły spod dłuta Tomasa Huttera lub jego uczniów. Po pierwszym rozbiorze kościół i klasztor uległy kasacie, w 1785 r. uzyskał prawa kościoła parafialnego. Od tego momentu kościół ulegał licznym przekształceniom, w 1893 r. otrzymał nową dekorację malarską. Na początku XX w. kościół został rozbudowany o dwie kaplice – św. Barbary, Jezusa ukrzyżowanego i kruchtę. Obecnie znaczną część wnętrza zdobią malowidła z końca XX w. Po II wojnie światowej kościół pw. św. Antoniego, obok katedry lwowskiej, był jedynym czynnym rzymskokatolickim kościołem we Lwowie. Pomimo wielu przekształceń i upiększeń, zachował swój barokowo-rokokowy wystrój i charakter.
Od 2013 r. prowadzone są nieprzerwanie prace konserwatorskie przy wyposażeniu i wnętrzu kościoła pw. św. Antoniego. Stopniowo przywracane są walory artystycznie obiektu. W 2024 r. przewiduje się kontynuację prac konserwatorskich przy XVIII-wiecznym drewnianym ołtarzu pw. św. Barbary, zdobionego rzeźbieniami, złoceniami, srebrzeniami i polichromowaną warstwą dekoracyjną. Ołtarz wypełnia znaczną część kaplicy św. Barbary, zasłaniając praktycznie w całości ścianę wschodnią. W 2019 r. ołtarz został zdemontowany i poddany wstępnym pracom konserwatorskim. Od 2020 r ołtarz magazynowany jest w kaplicy Jezusa Ukrzyżowanego, która od tego czasu jest zablokowana i nieużytkowana. W 2023 r. zostały wykonane: badania stratygraficzne, biologiczne oraz pełna inwentaryzacja ołtarza, ocena stanu zachowania, dezynfekcja. Prace te pozwoliły poznać lepiej technikę i technologię ołtarza, jak i również stopień zniszczeń oraz problematykę związaną z montażem, odtworzeniem pierwotnej lub historycznej dekoracji. Ze względu na złożoność tematu i duży zakres prac należy rozłożyć prace na kolejne dwa etapy (2024 i 2025). W trakcie II etapu (2024 r.) planowane jest wykonanie konserwacji technicznej elementów architektonicznych (czterech cokołów, nastawy ołtarzowej, pilastrów, kolumn, gzymsu, zwieńczenia), polegającej na: powtórnej dezynfekcji, ewentualnej dezynsekcji, wzmocnieniu strukturalnym osłabionych fragmentów (impregnacja), sklejeniu spękań, wykonaniu nowego i niezbędnego wzmocnienia struktury skrzyń ołtarzowych, wymianie i rekonstrukcji najbardziej zdegradowanych fragmentów, dopasowaniu i zamontowaniu niekompletnych profilowanych ramek okalających snycerkę z ich miejscową rekonstrukcją, oczyszczeniu z warstw przemalowań i wtórnej szpachli, podklejeniu osypujących się gruntów oraz warstwy malarskiej, uzupełnieniu ubytków w gruntach wraz opracowaniem ich powierzchni. Przewidywane jest również wykonanie prac estetyzujących w zakresie uzupełnienia historycznej warstwy malarskiej lub ewentualnej jej rekonstrukcji w zwieńczeniu ołtarza, gzymsie i pilastrach, pozłocenie profilowanych listew zdobiących zwieńczenie oraz gzyms, detalu snycerskiego w zwieńczeniu oraz kapitelach kolumn i pilastrów. Wszystkie elementy korpusu skrzyń ołtarzowych zostaną zamontowane w kaplicy, a pozostałe elementy zdeponowane w drugiej kaplicy (Ukrzyżowania).