Prace ratunkowo-konserwatorskie we wnętrzu kościoła Karmelitów pw. św. Michała Archanioła we Lwowie (etap I)
Program Ministra „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą”
Kościół Karmelitów pw. św. Michała Archanioła (dawniej pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny) we Lwowie jest jednym z najcenniejszych przykładów kultury polskiej we Lwowie. Reprezentuje stosunkowo rzadki dla architektury tego zakonu typ kościoła jednonawowego z głębokimi kaplicami bocznymi. Kościół i klasztor o. karmelitów w obecnym miejscu i postaci powstał w 2. połowie XVII w. Jego powstanie łączone jest w literaturze z muratorem lwowskim pochodzącym z lombardzkiego Bornio, Adamem Larto, zwanym Pokora. W swojej burzliwej historii klasztor był wielokrotnie niszczony, plądrowany i palony. Jego okazałe wnętrze udekorowane jest XVIII-wiecznymi freskami przypisywanymi anonimowemu freskantowi z Włoch. Według jednej z hipotez był to malarz z Bolonii, który miał kształcić o. Benedykta Mazurkiewicza, którego uczniem z kolei miał być Stanisław Stroiński.
Wnętrze kościoła poddawane było wielu przekształceniom artystycznym, które wciąż nie są w pełni rozpoznane pod względem konserwatorskim. W XIX w. prowadzone były zakrojone na szeroką skalę prace restauracyjne. Wzmocniono konstrukcję budowli, a następnie Leonard Zacharski przemalował znaczną część dekoracji freskowej. Odrestaurowano też kartusz z herbem króla Jana III Sobieskiego, znajdujący się na murze klasztornym. W 1938 r. przeprowadzona była kolejna restauracja pod kierunkiem Jerzego Janisza, polegająca na przemalowaniu filarów międzynawowych. W czasach powojennych w klasztorze mieściło się muzeum nauki i techniki, a w części pomieszczeń ulokowane były pracownie konserwatorskie. W latach osiemdziesiątych podjęto próby konserwacji polichromii w kościele, ale wykonano jedynie częściowe odkrywki wcześniejszych dekoracji malarskich. W 1991 r. kościół został przekazany unickiemu zgromadzeniu studytów. Wieloletnie zaniedbania związane z utrzymaniem kościoła doprowadziły do złego stanu dekoracji malarskiej świątyni. Dlatego należy jak najszybciej przeprowadzić kompleksowe interdyscyplinarne badania konserwatorskie, które określą zakres i przyczyny zniszczeń malowideł oraz zinwentaryzują całe wnętrze, przygotowując je do przyszłych prac konserwatorskich. Na podstawie inwentaryzacji i badań konserwatorskich opracowany zostanie projekt konserwatorski dla wystroju malarskiego wnętrza, który umożliwi, poprzez zaproponowanie właściwych metod oraz środków, rozpoczęcie koniecznego procesu konserwatorsko- restauracyjnego we wnętrzu świątyni.
Działania realizowane w 2024 r. będą miały na celu dokładne rozpoznanie konserwatorskie elementów wystroju malarskiego kościoła. Przeprowadzone zostaną interdyscyplinarne badania konserwatorskie (w tym m.in. wykonane zostaną: ekspertyza stanu zachowania i przyczyn zniszczeń, ekspertyza warunków klimatycznych wnętrza, badania technologiczne i fizyko-chemiczne – sondaże, identyfikacja pigmentów, spoiw, składu zapraw, zasoleń, badania termograficzne oraz badania analityczne w świetle wzbudzonym promieniowaniem UV) wraz z odpowiednią inwentaryzacją konserwatorską (która obejmie m.in. skaning laserowy wnętrza kościoła, pomiar fotogrametryczny malowideł i opracowanie ortofotomap oraz sporządzenie dokumentacji rysunkowej i fotograficznej). Przygotowana zostanie także ekspertyza historyczno-artystyczna, opisująca stan badań, historię, opis oraz zagadnienia artystyczne wnętrza kościoła. Badania te pozwolą określić stan zachowania obiektu, przyczyny zniszczeń, rodzaje przekształceń oraz pozwolą poznać technikę i technologię poszczególnych faz historycznych dekoracji malarskiej. W trakcie tych badań w razie konieczności zostaną wykonane prace ratunkowe i zabezpieczające przy najbardziej zagrożonych elementach wystroju.