Jan Ziarnko czy Jean le Grain? Twórczość lwowskiego artysty w XVII-wiecznym Paryżu
Monografia Jana Ziarnki, niezwykłego XVII-wiecznego „uzdolnionego rzemieślnika ze Lwowa”, to książka dla miłośników sztuki graficznej. Sięgną po nią także historycy, socjolodzy, badacze propagandy czy przedstawiciele jednej z najstarszych i najliczniejszych społeczności polskich w Europie, czyli Polonia francuska.
Książka – wydana w serii „Studia i Materiały” – jest wnikliwą analizą stylistyczną prac Jana Ziarnki oraz nowatorską ich reinterpretacją, ukazuje zupełnie nieznane dotychczas oblicze tego wyjątkowego w całej historii grafiki polskiej, a nawet europejskiej, Polaka-erudyty.
Małgorzata Biłozór-Salwa, pisząc o losach i twórczości wziętego w dalekim Paryżu „Polonusie”, bardzo ciekawie opisuje realia epoki ówczesnego Lwowa, Krakowa i Paryża wraz ze wszelkimi uwarunkowaniami niełatwego dla artystów rynku graficznego. Prace renomowanego Jana Ziarnki trafiały na afisze, do almanachów czy kalendarzy, stanowiły ilustracje do alegorycznych druków politycznych. Jako dokumentalista epoki i propagator idei politycznych niejako pośredniczył między władzą a ludem.
Godny uwagi jest załączony do książki rzetelnie opracowany przez Autorkę katalog rycin Ziarnki prezentowanych względem rodzaju, treści, funkcji społecznych, politycznych i propagandowych. Publikacja pokazuje wysoki poziom naukowego warsztatu historyka sztuki.
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem publikacji dostępnym tutaj.
Recenzję książki można przeczytać w portalu Histmag.org.