Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego
Niezwykła publikacja to historia wyjątkowej linii kolejowej; zaplanowanej i zaprojektowanej przez Polaka. Wiele ciekawostek, nieznanych faktów, mapy, zdjęcia archiwalne – to wszystko można znaleźć w publikacji Przemysława Dominasa.
Peru to Machu Picchu, tajemnicza Nazka, Kanion Colca, ale także piękne szlaki kolejowe w Andach. Jeden z nich – linia Callao-Lima-La Oroya – być może będzie następnym punktem na mapie obiektów światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Warto wiedzieć, że przeprowadzenie linii kolejowej było nie lada wyzwaniem dla konstruktorów i wykonawców, wymagało od nich wiedzy i doświadczenia. Ostatecznie powstała trasa, której przebycie może być przygodą życia. Pociąg pokonuje zbocza zygzakami, znika w licznych tunelach, aby za chwilę wtoczyć się z hukiem na mosty. Część wiaduktów zwieszona jest nad dolinami, między ziemią a niebem.
Projekt przeprowadzenia linii kolejowej przedstawił polski konstruktor Ernest Malinowski, ale początkowo uznano to jednak za niemożliwe do zrealizowania. W 1859 r. powołano specjalną komisję, która miała badać możliwości przeprowadzenia stalowego szlaku przez Andy. Dopiero po 10 latach ówczesny rząd peruwiański podpisał umowę z Henrym Meiggsem, przedsiębiorcą amerykańskim. To on zlecił E. Malinowskiemu opracowanie założeń technicznych i ekonomicznych inwestycji.
Przy budowie pracowało – jak się szacuje – ponad 10 tysięcy ludzi. Wśród nich byli m.in. Chilijczycy, Indianie peruwiańscy, Chińczycy i Afrykanie. Do montażu mostów zaangażowano inżynierów z firmy słynnego Gustawa Eiffela. Materiały stalowe, drewno i budki stacyjne sprowadzono aż z USA.
O tych i innych historiach związanych z tym wielkim wyzwaniem technicznym można dowiedzieć się z książki Przemysława Dominasa Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego, wydanej przez Instytut Polonika i Dom Wydawniczy Księży Młyn.
Publikacja jest owocem wyprawy autora do Peru, licznych kwerend źródłowych w Limie. Inwentaryzacja terenowa szlaku kolejowego pozwoliła skompletować dokumentację fotograficzną najważniejszych obiektów inżynierskich, architektonicznych i rozwiązań technicznych. W książce znajduje się także mapa szlaku kolejowego i rozmieszczenia głównych obiektów linii oraz unikatowe zdjęcia archiwalne.
Polecamy i zapraszamy do lektury oraz do zapoznania się z fragmentem książki dostępnym tutaj.
Z radością informujemy, że w konkursie ACADEMIA 2023 książka Przemysława Dominasa Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego zdobyła Nagrodę Rektora Politechniki Warszawskiej Academia 2023 dla najlepszej publikacji akademickiej w dziedzinie nauk technicznych i ścisłych, która została wręczona podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie.
Publikacja Przemysława Dominasa została ponownie doceniona. Tym razem Towarzystwo Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych-NOT przyznało jej wyróżnienie w ramach konkursu na najlepszą książkę techniczną oraz najlepszy poradnik techniczny TECHNICUS 2023.
Z przyjemnością też informujemy, że dr hab. Przemysław Dominas został laureatem 12. edycji Nagrody im. Jana Jędrzejewicza, a jego publikacja Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego została uznana za najlepszą polskojęzyczną książkę poświęconą historii nauki i techniki wydaną w 2023 r.